2018 Winter School on “Money as a Means of Community Belonging” | Soft skills

ISCRIZIONI A PARTIRE DA MARTEDì 11 DICEMBRE ORE 9

ISCRIVITI ➡️ bit.ly/2L6aYkC

AULA 8, PRESIDIO SAN FRANCESCO

The 2018 Winter School (12 – 14 December) is organized as an interdisciplinary workshop, devoted to investigate money as a means of community belonging and a tool of community construction, where “money” covers currency, scriptural money, digital currency, complementary currencies, payment systems, while “community” refers to the State, the international community, the European Union, the Eurozone, local or cross-national communities, like Sardex or bitcoin. To which extent can money support the community construction process? Thinking of money as a means of community construction, which are the main results achieved at the European Union level? What can we learn from the past?

Wednesday, 12 December

Morning Session, 9.00-13.00

The European Union, Money and the Financial Market: Old and New Regulatory Challenges
Project Overview: Gabriella Gimigliano, EUMOL Jean Monnet Chair Holder

Europe and the Roots of the Money – Community Construction Process
Chair: Luca Fantacci (Bocconi University)

Thursday, 13 December

Market, Regulations and Innovations in Payments
Chair: Gabriella Gimigliano (University of Siena)

Private and Public Issues of Money and Monetary Obligations
Chair: Massimo D’Auria (University of Siena)

Friday, 14 December

Morning Session, 9.00-13.00
Money and Data: collecting, protecting and exchanging personal data
Chair: Giuseppe Colangelo (University of Basilicata)

Complementary Currencies and Sardex case
Chair: Camilla Crea (“Sannio” University of Benevento)

📄 Scarica il programma completo

EUMOL is a Jean Monnet Chair in EU Money Law, is a three-year university project, covering both research and teaching activities, funded by Education, Audiovisual & Culture Executive Agency of the European Commission, within the framework of Erasmus Plus Programme. This University project is hosted by the Business and Law Department of the University of Siena.

1. PRIMA:richiesta preventiva al Comitato per la Didattica di riconoscimento CFU per la specifica attività dell’Offerta Santa Chiara Lab a cui si intende partecipare;
    2. DURANTE: (in caso di risposta favorevole del Comitato) partecipazione alle attività;
    3. DOPO: presentazione al Comitato degli attestati di partecipazione e della relazione finale per il definitivo

N.B. Se si è impossibilitati a partecipare ad una lezione, è necessario inviare, almeno 3 giorni prima, una mail a santachiaralab@unisi.it segnalando l’assenza.

N.B. È caldamente consigliata la iscrizione con la mail istituzionale d’Ateneo.

N.B. Le lezioni sono obbligatorie. Chi non partecipa ad almeno l’80% è escluso automaticamente dagli altri corsi di “Soft skills”.